En blogg for familier med lopper i blodet
På vei til Herføl på øyhopping på Hvaler

Øyhopping på Hvaler

Vi har sjekket ut Visit Østfold og funnet tips om øyhopping på Hvaler. Det må så klart sjekkes ut. Vi bestemmer oss for å ta med syklene. Johanna låner tanta mi sin sykkel, så slipper hun å sykle med raceren. Så jeg må en kjapp tur nedom huset vi lånte for en måned siden, når vi startet på 6 måneder med fri. Vi har satt opp ruta. Vi kjører til Skjærhalden og parkerer bilen. Da er planen å da ferja til Herføl og ta en runde der, blant annet nedom Kaffebukta. Så videre til Søndre Sandøy og Nedgården. Der blir det nok en stopp innom Cafe Oline. En hyggelig cafe rett ette ferjeleiet. Etter det skal vi sykle til Stuevika teltplass og sjekke ut den, før turen ender på Gravningsund og turen går tilbake til Skjærhalden.

Sykkeltur til ferja så det blir øyhopping på Hvaler
Fremme på Skjærhalden

For en gangs skyld er vi tidlig ute. Vi bestemmer oss for en is på lillefisk isbar. Heldigvis har de andre smaker enn fiskesmak. Dette gjør så klart at vi får dårlig tid. Som alltid. Vi må tråkke på med syklene gjennom Skjærhalden sentrum og bort til båten. Vi stiller oss i kø, og er så klart de siste som ikke får plass på ferja. Fett. Ikke overraskende. Vi venter på neste. Ingen aner når ferjene kommer. Det er ingen vits å se på timetabellen. Mer om det senere, men en ny ferje kommer, så da setter vi kursen mot Herføl. Det blir bare et kjapt stopp på Lauer. Ikke gå av her. Neste avgang er 10 timer senere. Herføl er idyllisk, med noen fantastiske strandeiendommer og flott sykkelvei. På tide å få på hjelmen.

Valgets kvaler på Lillefisk
Isspising

Øyhopping på Hvaler – Herføl

Vi starter turen, og er som vanlig veldig optimistiske. Vi skal først ned til kaffebukta. Det er kronglete å sykle. Ungene går litt lei. Når vi kommer frem er det ikke så flott som vi ønska. Det er fint, med en bukt og greit å bade. Vi angrer litt på at vi ikke dro rett ned til Tøftebukta isteden. For når vi kommer opp til veikrysset som leder mot Tøftebukta eller tilbake til ferjeleiet er ikke ungene så lystne på å sykle så mye mer. Det blir sykling tilbake til «sentrum». Vi tar lunsj på en krakk ved noen lekeapparat og dupper beina på en sandstrand rett ved siden av.

På vei til Herføl på øyhopping på Hvaler
På vei til Herføl
Fremme på Herføl

Herføl er fint og idyllisk. Det skal være 14 fastboende her, men mange hytteturister. Vi fikk en god følelse med en gang vi gikk i land. Det ligger en restaurant helt nede ved havet. Herfølrenna Kro. Vi var ikke innom, men et fint sted for lunsj eller noe å drikke litt senere på dagen. Ryktene går også om kanelsnurrene på kafeen På Posten 30 meter lenger opp. De må bare testes ut. Kafeen er også kombinert med en interiørbutikk. Men nå er det på tide å komme seg på båten til Søndre Sandøy. Vi skal tråkke noen kilometer til.

Vi sykler ned til Kaffebukta

Øyhopping på Hvaler – Søndre Sandøy

Nedgården

Ferja kommer, så klart ikke i følge tidsskjema. Her er det bare å møte opp på brygga og vente. Kommer den 10 minutter for tidlig, dra den 10 minutter for tidlig. Ikke at det bryr oss. Vi er på tur. Nå settes kursen mot Søndre Sandøy hvor vi skal fortsette vår øyhopping på Hvaler. Øya skal ha i underkant av 90 fastboende. Overraskende mange spør du meg. Vi triller syklene av på Nedgården. Planen er en tur innom Cafe Oline. Det er ingen ledige plasser i sola, så vi tar heller og kjøper en is på verdens minste dagligvarebutikk noen meter lenger opp. Eller, den er faktisk større enn favorittbutikken min i Thailand, men utvalget er vesentlig mindre. Når isen er i magen og vi har svinga litt på huskene rett rundt hjørnet er det på tide å sjekke ut Stuevika Teltplass.

På vei til Søndre Sandøy
Søndre Sandøy

Stuevika Teltplass

Teltplassen er mye større enn vi trodde. Det er sikkert 40-50 telt her. Flesteparten ser proffe ut. Store telt hvor mange har hengt egen presenning over hele teltplassen sin. Det ser ikke akkurat ut som når vi telta på Mærrapanna. Det er en stor strand her som er langgrunn, men det er mer leire enn sand. Vi kommer oss ut på en odde. Det er gode bademuligheter men vi står over. Teltplassen er bra. De har også servicehus med dusje og do. Dessverre er det ingen butikk i nærheten. Men, på tide å tråkke videre. På veien ned til Gravningsund er det ei dame som har satt ut en stor plasteske som det står Minibutikk på. Det ligger det masse kule strikka ting, sammen en prisliste. Det er bare å vippes. Helt herlig. Her stoler vi på folk, og det er noe vi liker.

Stuevika camping på Søndre Sandøy på Øyhopping på Hvaler
Stranda på Stuevika Camping
Obligatorisk selfie

Gravningsund

Gravningsund er siste stopp for dagen. Turen bort går opp og ned hele veien. Det blir en treningsøkt, og ungene er utslitte når de kommer fram. Båten skal gå 1630, men klok av skade stoler vi ikke på avgangene. Vi spiser resten av maten vi har nede ved en fin sandstrand rett ved ferjeleiet. Første båt kommer 1540. Den skal kun til Nordre Sandøy. Andre båt kommer 1555. Den skal kun til Makø. Neste båt kommer 1610. Den skal til Skjærhalden, som er vår stopp. Bra vi ikke satsa på å komme 1625. Da er alle klare for siste ferjetur etter runden med øyhopping på Hvaler.

Deilig utsikt
Pust i bakken

Skjærhalden

Vi har flaks med båten. Ofte er det en gammel bilferje, nå fikk vi passasjerferje med plasser på øverste dekk. Turen inn til Skjærhalden er super. Kysten her er fantastisk. Det er verdt å bare ta noen båter rundt her uten en gang å gå i land. Inne på Skjærhalden er det stappfullt av folk. Vi blir imponert og fascinert. Det er kø inn til restaurantene. Det vrimler av folk overalt på en hverdag. Skjærhalden er virkelig hyggelig. Neste gang tar vi oss tid til et restaurantbesøk, for det blir en neste gang. Så får vi se om det blir innom vertshuset på Skjærhalden eller noe mer fancy nede på brygga. Skjærhalden er ihvertfall undervurdert og en bør slå ihjel minst en time her hvis en skal på øyhopping på Hvaler.

Konklusjon av Øyhopping på Hvaler

• Pris: Alle barn under 6 reiser gratis med ferjene. For Johanna og meg med sykler kom det på 360,-. Parkering en dag koster 250,-. Det er faktisk ikke så halvgæærnt for en dag med opplevelser for hele familien. Men vi hadde med medbrakt mat. Ellers skyter prisen i været.
  • Alder: Passer for alle. Ungene våre er 4,4,5. Funker perfekt. Spesielt med sykkel, men det hadde gjort det også med vogn. Er en eldre er det deilig med en svipp innom Herfølrenna, Oline og Vertshuset på Skjærhalden.
  • Fasiliteter: Det er ikke mange stedene på disse øyene hvor det er servering og toalettrom. Det er som regel rett ved havna, ellers får en klare seg selv. Det funker helt greit.
  • Sykkel: Det er perfekt for sykkel. Da er det bare å tråkke seg gjennom stiene som er brede og fine, og komme til flotte strender og sjarmerende småsteder. Du kan til og med låne sykkel som du kan bruke hele dagen. Det tilbudet er sjukt bra.
  • Ferjeavganger: Dette er noe av sjarmen. Det er nesten bare å glemme tidtabellen. Vi opplevde ikke en gang at ferja dro til tida som stod i tabellen. Den kan fort dra 15 minutter før eller være 20 minutter forsinka. Det som er bra på sommeren er at det går ferjer hele tiden. Det er bare å gå inn i feriemodus og tenke at det er sånn det er.
  • Opplevelse: Det er helt kanon. Både for små og store. Ferjeturene er nydelige. Skjærgården her er jo fantastisk. Selvom vi aldri har vært her hilser alle, og alle er blide. Det er nesten som å havne i Vi på Saltkråkan. Det er mer enn nok å finne på, om en vil sykle rundt, ta en gåtur, bade, finne blåbær eller sitte nede ved havet og ta en øl, enten på svaberget eller på en restaurant.
  • Total: Det er bare å gjøre det. Jeg har lyst til å si at de som ikke liker en runde her hakke peiling. Det er hyggelig, koselig, spennende, avslappende, kult, moro, utfordrende og mye mer. Det er bare å få ræva opp av stresslessen.